Bronnen & Makerschap

Bronnen als oneindige schat aan informatie
En de beelden die daaruit ontstaan

Inhoud

Periode 1 | 08/’16 – 10/’16

  • Huis Sonneveld
  • Tatami Rooms
  • Minimalisme

Periode 2 | 11/’16 – 01/’17

  • Utrecht Centraal Station
  • Escape from Reality
  • Lucide Dromen

Huis Sonneveld


Nostalgie in beeld

Tijdloze zondagen. druilerig weer. zeemeeuwen. het blauwe uur. 

Geborgenheid. tevredenheid. regelmaat. onbezorgdheid. geen verlangen
De deuren. De deuren daarnaartoe. Ik pak de klink.


Tatami room

Een bron uit onverwachte hoek:
Control Syntax Rio

Het gaat om de schaduwen
De schaduwen maken die sfeer

Schetsen tatami room Brenda de Groot

tatami = mat
fusuma = ondoorzichtige schuifdeuren
shoji = doorzichtige schuifdeuren
ranma = rooster
tokonoma = nis
chigaidana = ingebouwde kastjes
tsukeshoin = ingebouwd bureau
byobu = kamerscherm
zabuton = zitkussen
futon = matras

Perkament maken

> Blog Oud papier maken


Minimalisme

De tatami room liet mij proeven van een gestructureerd leven
Het smaakte naar meer minder

Praktisch

Een Minimalistsiche huishouden

Minimalistisch huis boekje

Minimalisme huis

Minimalistisch huis

Theoretisch

De essentie van de dingen

Minimalistische kunst tentoonstelling

Materie
Alles is reduceerbaar tot een quark

Illustratie
Zwart papier met punt

Kunst
De meest minimalistische tentoonstelling

De mens
Cogito ergo sum – ik denk dus ik ben
Zintuigen overbodig

Kunstwerk hersenen neuronen zwartwit Brenda de Groot

wij zijn
vurende neuronen


Utrecht Centraal Station

Utrecht Centraal Station grijs weer

het is weer
druilerig weer


Storm pentekening illustratie Brenda de Groot

Potlood illustratie sombere dag

 

SAM_0186

SAM_0667SAM_0186

There is a world inside those puddles

They know


Escape from Reality

Terwijl de mensen haasten naar hun
Intercity van veertien uur achtendertig naar Amsterdam Centraal, Zaandam, Castricum en Alkmaar die over tien minuten vertrekt van spoor vijf herhaling
heb ik gezien hoe de duiven op het station
de realiteit ontsnappenSAM_3388SAM_3378Illustratie krijt duif

Hoe zou het zijn
om net als zo’n duif
met een koprol een andere wereld in te duiken?

> Blog Koprol met je ogen open

Illustraties of schetsen van duiven

Duif zwart wit illustratie


Lucide Dromen

Kijk eens in de spiegel
Want in een droom
zul je nooit je eigen spiegelbeeld zien

Welke verrassing staat jou te wachten…?Rode dinosaurus

EEN NACHTMERRIE!

Maar het was maar een droom

Japanse makaken droom met Syberisch krijt

Rustig maar

SAM_3455

Een droom

Japanse makaak / aapje met waterverf

Blijf dromen


Opgedane inzichten

Vastlopen bestaat niet: door de bronnen die met je project te maken hebben dieper en breder te onderzoeken heb inspiratie tot in de eeuwigheid.

Door mijn academische achtergrond ben ik gewend om met objectief bronmateriaal te werken, dat wordt ondersteund door de wetenschap. Dit is vooral terug te zien in de eerste periode. In de tweede periode wilde ik van mijn bekende terrein afstappen en heb de onderwerpen ‘fantasie’ en ‘dromen’ aangeraakt, dat meer subjectieve bronnen vereist. Ik ben erachter gekomen dat zowel wetenschappelijke als niet-wetenschappelijke bronnen waardevol zijn in het geven van inspiratie en informatie. Toch heb ik gemerkt dat wetenschappelijke bronnen mij het meest aanspreken, omdat dit is waar mijn interesses liggen – primatologie, psychologie, filosofie en de natuur.

Ik heb bij het vak Bronnen & Makerschap geleerd om mijn project op een juiste manier te verbreden en te verdiepen. In periode 1 heb ik teveel onderwerpen ‘vastgehouden’, waardoor ik op geen één onderwerp echt de diepte in kon gaan of de zoektocht kon doorzetten op andere vlakken.
In periode 2 heb ik geleerd om randonderwerpen, hoe interessant ik deze ook vond, los te laten en te focussen voor één onderwerp (escape from reality). Door actief te kiezen voor één onderwerp heb ik mijn studie in korte tijd nog meer kunnen verbreden.

Het loslaten van de randonderwerpen voelde als een bevrijding, en ik wil dit procesinzicht (verbreden-kiezen-verdiepen) onthouden en toepassen in mijn verdere reis als beeldmaker.

Navigeer
Brenda de Groot